@article { author = {Taheri, Seyyed Mahmood and Asadi, Masood and Shiralipoor, Asghar}, title = {Application of Fuzzy Hypothesis Test in Gap Analysis of Some Variables Related To Students' Academic Achievement}, journal = {Fuzzy Systems and its Applications}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2020}, publisher = {Iranian Fuzzy Systems Association}, issn = {2717-4409}, eissn = {2717-3984}, doi = {20.1001.1.27174409.1399.3.1.1.6/DOR}, abstract = {Paying Attention To The Role Of Psychological Variables In Students' Mathematical Performance Has Important Consequences On Their Academic Achievement In Mathematics. Therefore, The Present Study Was Conducted To Investigate The Performance Of Philosophical Mentality, Creativity, Mathematical Self-Efficacy, Mathematical Self-Concept And Mathematical Progress Of Students. Because The Studied Variables Are Essentially Inaccurate, The Resulting Observations Are Also Reported Inaccurately, And Therefore Fuzzy Statistical Methods Are Used In Data Analysis. The Statistical Population Was the Third Year Male Students of Marand Experimental Field, Among Whom 103 Students Answered Four Questionnaires (Philosophical Mentality, Mathematical Self-Efficacy, Creativity and Mathematical Self-Concept). They Also Took A Math Test. Fuzzy Tests Were Used Based On Fuzzy Confidence Intervals To Investigate The Research Question. The Test Results Showed That Students' Mathematical Self-Efficacy And Creativity Are Moderate To High (Desirable), And Students' Philosophical Mentality And Performance Are Moderate To High (Undesirable) And Students' Mathematical Self-Concept Is Moderate. The Proposed Method Is General and Can Be Generalized To Any Degree and Field Of Study. These Findings Can Be Used In The Field Of Planning For Students' Progress In Mathematics.}, keywords = {Development,creativity,Fuzzy}, title_fa = {کاربرد آزمون فرضیۀ فازی در تحلیل شکاف برخی متغیرهای مربوط به پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان}, abstract_fa = {توجه به نقش متغیرهای روان‌شناختی در عملکرد ریاضی دانش آموزان، پیامدهای مهمی در پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس ریاضی دارد. بنابراین پژوهش حاضر، باهدف بررسی عملکرد ذهنیت فلسفی، خلاقیت، خود کارآمدی ریاضی، خود پنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان انجام شده است. چون متغیرهای مورد بررسی اساساً نادقیق هستند، مشاهدات حاصل نیز به صورت نادقیق گزارش شده‌اند، و بنابر این در تحلیل داده‌ها از روش‌‌های آمار فازی استفاده شده است. جامعه‌ی آماری، دانش آموزان پسر سال سوم رشته تجربی شهرستان مرند بودند که از بین آن‌ها 103 دانش آموز به چهار پرسشنامه (ذهنیت فلسفی، خود کارآمدی ریاضی، خلاقیت و خودپنداره ریاضی) پاسخ دادند. همچنین در یک آزمون پیشرفت ریاضی شرکت کردند. از آزمون‌های فازی، به روش مبتنی بر فاصله‌های اطمینان فازی، به منظور بررسی سؤال پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون‌ها نشان دادند که خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت دانش آموزان در حدِّ متوسط به بالا (مطلوب)، و ذهنیت فلسفی و عملکرد ریاضی از متوسط به پایین (نامطلوب) و خودپنداره ریاضی دانش آموزان در حد متوسط ارزیابی می‌شود. روش پیشنهادی، عمومیت دارد و برای هر مقطع و رشته تحصیلی قابل تعمیم است. از این یافته‌ها می‌توان در زمینه‌ی برنامه ریزی جهت پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی استفاده کرد.}, keywords_fa = {پیشرفت,خلاقیت,فازی}, url = {https://jfsa.fuzzy.ir/article_125439.html}, eprint = {https://jfsa.fuzzy.ir/article_125439_29dadd0b4b82b30a48b196b23072fdc4.pdf} }