TY - JOUR ID - 165903 TI - ارائه یک مدل جدید ارزیابی بااستفاده ازرویکردهای عدم قطعیت فازی وخاکستری درنظام آموزشی JO - سیستم های فازی و کاربردها JA - JFSA LA - fa SN - 2717-4409 AU - حسینی, سیده حکیمه AU - درویشی, داود AD - گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران AD - گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 2 SP - 181 EP - 201 KW - ارزیابی یادگیرنده KW - منطق فازی KW - سیستم خاکستری KW - عدم قطعیت KW - نظام آموزشی DO - 10.22034/jfsa.2022.344234.1130 N2 - چکیده: ارزیابی صحیح یادگیرنده در نظام آموزشی یکی از مهمترین چالش های پیش روی همه اساتید و معلمان است. با توجه به وجود ابهام در برخی از معیارها و یا پاسخ دهی به سوالات همواره با نایقینی در ارزیابی ها مواجه خواهیم بود. از این رو در این مقاله به دو مساله ی مهم در نتایج ارزشیابی نظام آموزشی در ازمون های رقابتی هنگامی که عدم قطعیت برای قبولی یا گزینش براساس سوابق تحصیلی وجود دارد پرداخته شده است. پیشنهاد ما برای حل مسائل، رویکردی مبتنی بر تکنیک های محاسبات نرم است. از مجموعه های فازی برای مدل سازی ویژگی های کیفی سوالات و شناسایی مساله ضریب اهمیت آموزشی هر سال تحصیلی در دروس مختلف، توسط تصمیم گیرندگان آموزشی و از اعداد خاکستری برای به دست آوردن نتایج ارزیابی پاسخ نامه یادگیرنده و رتبه بندی آنها با استفاده از روش های چندمعیاره خاکستری استفاده شده است.معمولاً در امتحانات، یک پاسخنامه بر اساس تخصیص نمره، یک بار ارزیابی می شود. در اینجا هدف اصلی ما ارزیابی دستورالعمل های پاسخ از دیدگاه های مختلف تصمیم گیرندگان است. نظریه خاکستری در اینجا برای به دست آوردن رتبه بندی اجرا شده است.. استفاده ترکیبی از رویکردهای مختلف مواجهه با عدم قطعیت که بتواند ضعف هریک از رویکردهارا پوشش دهد از پژوهش های اینده نویسندگان می باشد. UR - https://jfsa.fuzzy.ir/article_165903.html L1 - https://jfsa.fuzzy.ir/article_165903_23c3f61bbb3e65598978b900327e04bb.pdf ER -