[1] م. ر. مهرگان. پژوهش های عملیاتی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم . تهران : نشر کتاب دانشگاهی (1387).
[2] ن. میرسپاسی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانی شدن ، تهران : انتشارات میر(1386).
[3] م. نجمی، مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل . تهران : جهان اقتصاد (1384).
[4] م. نجمی، س. حسینی، (1382) . مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل. تهران : مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
[5] م. نخعی نژاد، مروری بر مفاهیم و چگونگی تعالی سازمان در نیروی انسانی ، دو ماهنامه توسعه انسانی، (1386)، 4 (12) ، 22-34.
[6] ه. برجاس، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر عدم مشارکت مردمی در طرحهای بیابانزدایی با کاربرد روشهای FUZZY-AHP و آزمونهای ناپارامتریک (مطالعه موردی: منطقه عین خوش، استان ایلام)؛ استاد راهنما: ن. سلیمی، (1397)، پایان نامه کارشناسی ارشد.
[7] س. انصاری فرد، شناسایی و رتبهبندی پارامترهای دخیل در عدم مشارکت مردم در طرحهای آبخیزداری با استفاده از روشهای FUZZY-AHP و آزمونهای ناپارامتریک (مطالعه موردی: حوزه آبخیزداری رزین بیلوار، استان کرمانشاه) استاد راهنما: ن. سلیمی، (1398)، پایان نامه کارشناسی ارشد.
[8] P. Alexandre, Validation and analysis of Exceptional Bora outbreak in winter, .(2012).55: 35-40.
[9] E. Bas, The integrated framework for analysis of electricity supply chain using an integrated SWOT-fuzzy TOPSIS methodology combined with AHP: The case of Turkey. Electrical Power and Energy Systems, (2013). 44:897–907.
[10] Y. Beikkhakhian, The application of ism model in evaluating agile suppliers selection criteria and ranking suppliers using fuzzy Topsiss-AHP methods .expert systems with application (2016), 42: 6224-6236.
[11] Arturo CalvoMora , Antonio Leal , José L. RoldánUsing enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education.Quality Assurance in Education, (2006). l:99-122.
[12] Felix T.S. Chan, Niraj Kumar (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP-based approach. Omega international journal of management science, 35: 417-431.
[13] Liu, Y.L. and Ko, P.F., 2018. A modified EFQM Excellence Model for effective evaluation in the hotel industry. Total Quality Management Business Excellence, 29(13-14), pp.1580-1593.
[14] Asadzadeh, S.M., Tanhaeean, M. and Abdi, N., 2019. Recognizing dissimilarities between resilience engineering and EFQM approaches to ensure safety in hospitals. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing Service Industries, 29(3), pp.233-252.
[15] Politis, Y. and Grigoroudis, E., (2020). Defining the weights of the EFQM excellence model criteria for different business sectors-a multicriteria approach. International Journal of Productivity and Quality Management, 31(3), pp.295-318.
[16] Liu, Y.L., Pen-Fa, K., Chiang, J.T. and Shyr, W.J., (2021). Should the EFQM Excellence Model be Adapted for Specific Industries? A Restaurant Sector Example. International Journal of Hospitality Management, 92, p.102694.